Ett äventyr, Del 2. Dagskryssning med Trelleborg
När bussen kom fram så gick vi raka spåret ombord, och senare även ut på däck.
Nja ombord var vi inte en rulltrappa var kvar.
När vi kom ombord så gick vi ut på däck. Jag gillar verkligen skorstenen, den är inte för hög utan den är precis lagom och vackert formad.
Sista vagnarna är ombord och tåget kan rulla iväg.
Eftersom det var ett tag kvar innan avgång så gick vi in och tänkte kolla vad frukosten i buffén kostade. Den kostade 98 Sek vilket jag nog kallar billigt om man kollade vad bara en macka kostade... Jo 65:- då betalar jag hellre 98:- för en buffé. Men vi väntade lite så vi skulle kunna fota vid avgång.
Översiktsritning placerad i trapphuset på däck 7.
Vi han med lite mer rundvandring innan avgången. Här är en av dem få sakerna ombord som enligt mig avslöjar att hon är byggd 1981. Annars så kan man tro att hon tom är nyare än Romantika och jag överdriver INTE.
Vid avgång så passerade vi Nils Holgersson som låg vid fel läge, som däremot var bra för oss för då får man bättre bilder.
Tom Sawyer låg inne och lastade innan sin avgång mot Rostock.
Tågfärjan M/S Skåne passerades på utvägen.
Solen tittar fram genom molnen denna morgonen. Vädret var ganska bra men lite varmare hade man inte tackat nej till.
man kan verkligen kalla skåne för den fula ankungen. Dock så har man slitit ut henne förfärligt mycket så lite underhåll skulle inte skada...
Efter avgång så gick vi runt lite på däck innan vi gick ner och åt frukost. Medans vi satt där så såg dennis att vi snart skulle möta Unity Line's Galileuz (Kanske felstavat) och då undrade han om jag kunde sitta kvar medans han gick ut. Och jag ville ändå inte sticka mitt i frukosten så då kunde han lika gärna sticka ut och få lite bilder.
Det var en lugn och trevlig överfart, dock så var det några partynissar som åkte till bordershop och var väldigt "skrik glada"
Vid insegling till Mukran så såg vi Vilnius. Hon är även syster till M/S Petersburg som tidigare gick för Scandlines mellan Nynäshamn-Ventspils. Vilnius är den som enligt mig har fått den fulaste ombyggnaden till "stängda bryggvingar" som inte ens är helt stängda utan snarare bara ett vindskydd med tak..
Lilla Miramar låg inne och lastade rör, kanske till fjärrvärme?
Ett tag så tyckte jag att han backade aldeles för snabbt men sedan så saktade han in ganska mjukt och det blev inte ens en liten studds.
Rampen fälld och första lastbilen kan rulla av.
Och så passade det ju perfekt att gå runt och ta inredningsbilder när det knappt var några ombord medans vi låg i Mukran.
Jag gillar verkligen M/S Trelleborg. Hon är väldigt fräsch för att vara 28 År och jag tror att en stor anledning till att hon är så fräsch är pga den stora renoveringen som City Varvet gjorde för inte så länge sedan.
Spelmaskiner på huvuddäck. Undrar om dem går så mycket mer än +/- 0...
Bra att dem visar både för dem som inte vet och även så jag kan fräscha upp minnet lite
Längs Arcaden
Vilosalongen, man behövde nog vara bland dem 20-30 Första ombord för att få en plats här. Sedan så fanns det olika sätt att få stolar. Man kunde t.ex. lägga en tröja där för att gardera sig ifall man ville ha platsen någon gång under resan och sedan komma och hämta tröjan när man skulle av. Det är LÅGT!
När vi ändå låg inne och jag och Dennis var ensamma ombord förutom personalen så kunde man även fota den ovanligt fräscha toaletten.
Truckers Club som inte är mycket att hurra över... inte ens en TV eller tidningar bara lite stolar och bord...
Trapphuset, inte lika lyxigt som på våra finlandsfärjor men jag upplever att direkt när man kommer bort från Silja och Viking så är det mycket gladare och trevligare personal ombord! så ett stort pluss till alla er ombord!
Dags att kasta loss och lämna Mukran bakom oss.
Eftersom buffen var stängd under resan från Mukran så var kiosken öppen. Den var väldigt fin och med stort sortiment.
Nödutgång?
Reception och kiosk i ett? Låter som en bra idé men priserna är förfärliga..
Om man går upp ett däck så hittar man dels Konferens avdelningen och lite annat gött.
Buffén som var kanske lite dyr men den var prisvärd och med många alternativ.
kraftig gir för att kunna backa in till trelleborg. Man vill ju inte att det ska hända som i juni 2007 då man genade och gick på grund...
Fåglarnas paradis.
Götaland som hade avgång en stund efter våran ankomst.
Och så ankommer vi till Trelleborg.
Det var allt för Del 2, jag kommer ta en liten paus med data sittandet nu och fira Halloween med familjen. Del 3 kommer antingen sent ikväll eller imorgon bitti.
Trevliga bilder här också!
Håller verkligen med dig om att hon verkar vara fräsch!
Hej Andreas!!! Synen förvillar. MS Trelleborg var en nöjes och konferensbåt och var lika bra som en finlandsfärja fast lite mindre. Fanns en baltic bar,dansgolv,parfymeria,taxfree för sig samt en riktig ala carte restaurant.Allt var brunt och mässing och glasen röktonade. Båten förändrades en del på 80 talet med omflyttningar av taxfree och annat smått. 1995 all inredning ändrades och målades vit och mässingsdetaljer målades över eller togs bort sen kom den senaste och det var nnån gång 2008-2009 som den aktuella inredningen kom till. Sprinklersystem installerades 2006 för innan dess fanns där inget. Stena line använder sig av Polacker som jobbar för scan unit,det slarvas en hel del där och fel har tidigare upptäckts. Undertaket är av samma typ som på Estonia smal aluminiumprofil ganska med en rads infällda lysrör eller med runda infällda lampor. Båten är idag sönderrenoverad och nerpenslad med färg.