Ett äventyr, Del 2. Dagskryssning med Trelleborg
När bussen kom fram så gick vi raka spåret ombord, och senare även ut på däck.
Nja ombord var vi inte en rulltrappa var kvar.
När vi kom ombord så gick vi ut på däck. Jag gillar verkligen skorstenen, den är inte för hög utan den är precis lagom och vackert formad.
Sista vagnarna är ombord och tåget kan rulla iväg.
Eftersom det var ett tag kvar innan avgång så gick vi in och tänkte kolla vad frukosten i buffén kostade. Den kostade 98 Sek vilket jag nog kallar billigt om man kollade vad bara en macka kostade... Jo 65:- då betalar jag hellre 98:- för en buffé. Men vi väntade lite så vi skulle kunna fota vid avgång.
Översiktsritning placerad i trapphuset på däck 7.
Vi han med lite mer rundvandring innan avgången. Här är en av dem få sakerna ombord som enligt mig avslöjar att hon är byggd 1981. Annars så kan man tro att hon tom är nyare än Romantika och jag överdriver INTE.
Vid avgång så passerade vi Nils Holgersson som låg vid fel läge, som däremot var bra för oss för då får man bättre bilder.
Tom Sawyer låg inne och lastade innan sin avgång mot Rostock.
Tågfärjan M/S Skåne passerades på utvägen.
Solen tittar fram genom molnen denna morgonen. Vädret var ganska bra men lite varmare hade man inte tackat nej till.
man kan verkligen kalla skåne för den fula ankungen. Dock så har man slitit ut henne förfärligt mycket så lite underhåll skulle inte skada...
Efter avgång så gick vi runt lite på däck innan vi gick ner och åt frukost. Medans vi satt där så såg dennis att vi snart skulle möta Unity Line's Galileuz (Kanske felstavat) och då undrade han om jag kunde sitta kvar medans han gick ut. Och jag ville ändå inte sticka mitt i frukosten så då kunde han lika gärna sticka ut och få lite bilder.
Det var en lugn och trevlig överfart, dock så var det några partynissar som åkte till bordershop och var väldigt "skrik glada"
Vid insegling till Mukran så såg vi Vilnius. Hon är även syster till M/S Petersburg som tidigare gick för Scandlines mellan Nynäshamn-Ventspils. Vilnius är den som enligt mig har fått den fulaste ombyggnaden till "stängda bryggvingar" som inte ens är helt stängda utan snarare bara ett vindskydd med tak..
Lilla Miramar låg inne och lastade rör, kanske till fjärrvärme?
Ett tag så tyckte jag att han backade aldeles för snabbt men sedan så saktade han in ganska mjukt och det blev inte ens en liten studds.
Rampen fälld och första lastbilen kan rulla av.
Och så passade det ju perfekt att gå runt och ta inredningsbilder när det knappt var några ombord medans vi låg i Mukran.
Jag gillar verkligen M/S Trelleborg. Hon är väldigt fräsch för att vara 28 År och jag tror att en stor anledning till att hon är så fräsch är pga den stora renoveringen som City Varvet gjorde för inte så länge sedan.
Spelmaskiner på huvuddäck. Undrar om dem går så mycket mer än +/- 0...
Bra att dem visar både för dem som inte vet och även så jag kan fräscha upp minnet lite
Längs Arcaden
Vilosalongen, man behövde nog vara bland dem 20-30 Första ombord för att få en plats här. Sedan så fanns det olika sätt att få stolar. Man kunde t.ex. lägga en tröja där för att gardera sig ifall man ville ha platsen någon gång under resan och sedan komma och hämta tröjan när man skulle av. Det är LÅGT!
När vi ändå låg inne och jag och Dennis var ensamma ombord förutom personalen så kunde man även fota den ovanligt fräscha toaletten.
Truckers Club som inte är mycket att hurra över... inte ens en TV eller tidningar bara lite stolar och bord...
Trapphuset, inte lika lyxigt som på våra finlandsfärjor men jag upplever att direkt när man kommer bort från Silja och Viking så är det mycket gladare och trevligare personal ombord! så ett stort pluss till alla er ombord!
Dags att kasta loss och lämna Mukran bakom oss.
Eftersom buffen var stängd under resan från Mukran så var kiosken öppen. Den var väldigt fin och med stort sortiment.
Nödutgång?
Reception och kiosk i ett? Låter som en bra idé men priserna är förfärliga..
Om man går upp ett däck så hittar man dels Konferens avdelningen och lite annat gött.
Buffén som var kanske lite dyr men den var prisvärd och med många alternativ.
kraftig gir för att kunna backa in till trelleborg. Man vill ju inte att det ska hända som i juni 2007 då man genade och gick på grund...
Fåglarnas paradis.
Götaland som hade avgång en stund efter våran ankomst.
Och så ankommer vi till Trelleborg.
Det var allt för Del 2, jag kommer ta en liten paus med data sittandet nu och fira Halloween med familjen. Del 3 kommer antingen sent ikväll eller imorgon bitti.
Ett äventyr, Del 1. Fotograferande i Malmö.
Resan ner var ganska skön, dock så hade jag ett småbarn bakom mig som skrek under nästan hela resan så efter ett tag så böt jag stol för att komma undan lite oljud.
Efter framkomst till Malmö så mötte Dennis Holmgren upp mig och vi gick ut mot hamnen och kom fram ganska perfekt för när vi kom fram till fyren där vi skulle fota så lossade hon precis trossarna och avgick.
Här vänder hon upp framför oss. Ett tag så tyckte jag att det var väldigt tråkigt väder. Men sedan så berättade dennis att om det är soligt så hade vi haft skarpt motljus så det var tur i oturen.
M/S Finntrader går varannan vecka morgonturen från malmö och varannan vecka kvällsturen.
Innan hon gick in mellan Malmö - Travemünde så fick hon ett nytt förparti med en "näbb" till övre bildäck och en ny bogport.
Efter en stunds väntan så kom M/S Finneagle.
Mitt i fotograferandet så ringde farsan och undrade hur resan hade gått... Självklart så tyckte jag att det var jobbigt att han ringer just då men vad ska jag göra+ Han ville ju bara vara snäll och kolla.
Finneagle kommer troligtvis försvinna efter årskskiftet från Malmö - Travemünde och åter hamna mellan Kapellskär - Nådendal enligt rykten ombord. Det ska tydligen också enligt uppgift vara väldigt tråkigt att vara styrman på den här linjen då det bara är 2-3 Skarpa girar under hela resan förutom i och strax efter hamnarna.
Och avslutar med en riktig "rumpbild" Del 2 med en "Dagskryssning" med M/S Trelleborg kommer imorgon!
Lite gamla bilder
En Hjulångare som gick i USA, kvalitén på bilden är kass men ville publicera den här bilden då jag dessutom nyligen har haft ångmaskinen som projekt i teknikkursen som vi hade i skolan och då hade jag en Hjulångare som min uppgift.
Färjan Marina i en hamn som jag inte har lyckats identifiera...
S/S Ålandsfärjan och Drotten lämnar Mariehamn.
Mariehamn som det såg ut på andra hälften av 1900-talet
Marina igen, på bilden är hon troligtvis i Stockholmsskärgård.
På bilden är dem ombord på en Silja Line färja och så möter dem ett okänt lastfartyg.
Ombordstigning i Stockholm.
Avslutar med en bild på Thor Viking i Mariehamn.
Och så en liten video som jag har visat tidigare :)
Samtliga bilder är tagna av min morfar "E Torsten Lundqvist" 01 07 1926 - 24 10 2000 RIP vi saknar dig Andreas T Lundqvist, Josefine T Lundqvist och Catarina Lundqvist.
Klippudden 26 September
Det kanske enligt vissa kanske inte var så många som gick under med M/S Estonia men när man ser alla namn på monumentet så får man nog en helt annan uppfattning.
Sen så gick vi till strandvägen där William's mamma väntade på oss och skulle ta oss ut till Klippudden.
Först ut att Passera klippudden var M/S Romantika som tyvärr går på Riga rutten sedan Baltic Queen gick in på Tallinn-Stockholm rutten med Romantikas syster Victoria I.
Man borde ha tänkt lite bättre för dem gick helt bort från sina ersättnings "rutiner" som dem hade tidigare. Dem flyttade det äldsta fartyget till Riga rutten hela tiden men det bröt dem när man flyttade Romantika som är 9 år yngre än Silja Europa.
Vädret på kvällen var ganska bra men tyvärr så är det omöjligt att ta lika bra bilder som mitt i sommaren.
Silja Serenade kom som tvåa, före Gabriella som hade något problem och var försenad från Stockholm.
Silja Serenade eller Silja Symphony är högt upp på "att åka" listan. Det blir kanske en resa redan nästa vecka. Måste bara övertala farsan först.
Jag har väldigt många uppfattningar om systrarna. Jag gillar inte riktigt utsidan av dem men jag skulle vilja uppleva känslan att så i gågatan och bara njuta av att vara ombord.
Sen som trea den här dagen kom Gabriella som annars brukar komma först men som jag sa tidigare hade något problem så att hon var lite försenad.
Bilderna på Gabriella blev jag riktigt nöjd med. Klart bland dem bästa den här dagen.
Efter den här bilden gjorde William en liten tabbe och råkade traska upp på privat mark så han fick leta reda på en lite annan plats att fota ifrån.
Jag åkte ganska nyligen med Gabriellas ruttpartner Mariella men skulle vilja testa nån av Splitsystrarna kanske under nästa sommar. Senaste resan med dem var 2005 med Amorella och lite senare Isabella.
Sen kom Galaxy dundrandes. Galaxy som av många har fått smeknamnet partypingvinen. Ett namn som enligt mig passar perfekt.
Klippudden är kanske inte det optimala stället för att fota ingående fartyg, speciellt inte kvällsfärjan på Åborutten då dem går väldigt nära så det är svårt att få bilder på hela fartyget.
På sätt och vis så hoppas jag att Galaxy kommer bli ommålad för då skulle det krävas en dockning och då skulle dem kanske dels måla större Silja Line text och så skulle man kanske få se en harri på skorstenen.
Tyvärr så inträffade det jobbigaste tänkbara sedan. Det som dock inträffar ofta på hösten/vintern. Det mörknade extremt snabbt och man kan inte tro att bilderna på Baltic Queen är tagna drygt en kvart efter dem på galaxy.
Jag tycker att Baltic Queen är den klart snyggaste av systerfartygen. Ett fartyg som också är högt upp på "att åka" listan.
Och kanske blir det en resa med henne redan nästa sommar. Då med min kompis Emil Walldén.
Dessutom så tycker jag att färgen på skorstenen passar bäst för den designen.
Sedan kom dagens marrodör.
Amorella kom i en sån dundrande fart så jag nästan blev dränkt av svallet.
Och så blev klipporna där jag stod helt nerstänkta så där kunde jag inte stå på resten av kvällen.
Sea Wind var nästa fartyget som passerade.
Jag tror att hon hade varit vackrare om man inte hade byggt om fören på överbyggnaden utan ha låtit den vara rak som förut..
Här kom ganska många fartyg med på bild. Sea Wind, Birger Jarl, Viking Cinderella, Amorella och Birka Paradise.
Biger Jarl passerade i sitt lugna tempo.
Färjan 3 tuffade förbi, jag kollade på hela första och andra säsongen men nu tycker jag att det räcker. Ska dock försöka se reprisen av avsnittet som färjenördarna var med.
Sen sista fartyget förbi idag var Östersjöns Paradis enligt vissa, jag upplevde dock inte så mycket då jag befann mig i hytten redan runt 22:00 och kollade på tre filmer under kvällen. Dock så var det också trevligt.
Ska försöka resa med henne en till gång och kolla om jag får en annan uppfattning då.
En vecka i Tallinn Del 3: Hemresan
Costa Magica och Jewel of The Seas låg inne i Tallinn.
Viking XPRS låg inne vid A terminalen.
Sen åkte vi bort och checkade in och gick till hytten.
Tyvärr så han jag inte ut på däck utan fick inga bra bilder på Star.
Costa Magica tutade några gånger och sen avgick hon.
Och Försvinner ut i dimman.
Viking XPRS backade ut och vände runt.
Och lämnar Tallinn. Viking XPRS är kanske det nyaste fartyget i Viking's flotta ett par år till...
Byggplåten.
Den här lappen hittade jag i Tax-Free'n.. Någon som ser felet? Annars kolla på nästa bild...
Victoria och Regina Baltica...
Frukost :-D
Vid Hemkomst till stockholm så låg Crystal Symphony inne.
Påminner lite om Artemis i fören.
Det var allt från min vecka i Tallinn!
En vecka i Tallinn Del 2: En tur till Paljasaare och Ösel
Andra biten av den här resan (förutom en masso sola och bada) var en tur till Paljasaare och Ösel.
I Paljasaare så låg dels detta lastfartyget Sonata. Gissa vilket fartyg du ser där bakom?
I Torrdockan så låg något lastfartyg som jag inte noterade namnet på
Och jo visst var det Kapella som låg bakom lastfartyget.
jag trodde att jag fick nöja mej med bilder här ifrån. Men min finska låssas morsa frågade vakten om jag kunde gå in en liten bit så jag skulle kunna fota Vana Tallinn. Men då fick jag gå runt hur jag ville där inne istället.
Tyvärr så hade jag inte tid att gå längre in då vi skulle iväg till Ösel sen. Men blev en bild på henne i alla fall.
Skorstenen på Kapella.
Skönt att kunna vara innanför staketen så man får bättre bilder :-D
Tillbaka i Tallinn så fotade jag M/S Monica. Tydligen en båt som gör lite rundturer i Tallinn fast är nog mest charter...
Färjeklaffen som Nordic Jet Line använde.
Mixtallrikarna som är det godaste i hela världen som man kan äta.
Och så hoppar vi vidare till Ösel.
Borta vid hamnen där färjorna till Ösel går ifrån så var det mycket bättre väder än i Tallinn.
Snacka om att lasta för att få ombord så många bilar som möjligt...
Om däcket alltid är halt så borde man väll kunna åtgärda det på något sätt?
P/L som tydligen står för Färja har jag fått förklarat för mig.
Trappa ner till nedre bildäck.
Det var mycket vägarbeten i hamnen. Men dem bygger tydligen en helt ny hamn till när nybygget levereras.
Och så kastar vi loss för att åka mot Ösel.
Befälhavaren på bryggvingen.
Släkting till våra lotsbåtar i Södra Sverige?
En trevlig hamn. Däremot så var incheckningen bedrövlig. Massor med filer och alla skyltar var på Estniska...
Regula som har kvar sitt namn från sin tid i trafik mellan Sverige-Danmark.
Tyvärr så kom vi med Extrafärjan båda gångerna så jag fick aldrig testa någon av dem "Ordinarie" färjorna... Det var lite surt...
Livbåt.
Den ska man nog inte luta sig emot...
undrar om dem skulle se varenda person som gör det..
Scania som låg på Öselsidan och gick i "par" med Regula.
Jag fattar vad det första är men det andra vette fan...
"stranden" som vi badade på.
På vägen hem så var inte bildäck lika fullt.
Inte så fräsch livboj.
Färjan Viire som vi åkte med.
Turlista.
En vecka i Tallinn Del 1: Resan dit
I Sommras så hade jag en drömvecka. En HEL vecka i Tallinn, finns det någon vackrare stad? Nja kanske om man bodde i en sån "slum" som vi i Kopli. Dock så var det gångavstånd både till Paljasaare och Tallinn hamn. Sen blev det en trevlig resa till Ösel. Men mer om det i följande delarna.
Victoria I som vi åkte dit med.
Victoria I är den snyggaste av alla Tallink Silja's fartyg på utsidan enligt mig. Hon är stilrent målad och har vackra linjer.
Men även hon har fått en dekoration. Hon var det första fartyget i Tallink's flotta som fick en lite "annorlunda" målning jämfört med tidigare.
Victoria levererades 2004 till Tallink och gick i början i par med Regina Baltica mellan Stockholm-Tallinn innan systern Romantika hoppade in på den rutten med henne.
Skorstenen är också ganska vacker men den som Halvsystrarna har fått är snäppet snyggare.
Ett tag så stannade ombordkörningen upp lite eftersom en ambulans kom och (troligtvis) hämtade någon.
Smockfullt på bildäck. Vi hamnade på Styrbord sida längst in mot väggen.
Trappuppgången från bildäck.
Trappuppgången på däck 5
Mitt boardingcard.
Trappa.
Livobjen på livbåtsdäck.
Möte med Galaxy strax efter avgång.
Middagen intogs i Piazza A´la Carte.
Översiktsplan, det som visas som Däck 4 är hängdäcket.
Våran korridor.
Våran hytt som var väldigt fin. Tyvärr så verkade det som att dörren hade blivit uppbryten tidigare. Det var en c:a 2-3 cm glipa mellan dörren och listen så massor av ljus kom in och man var tvungen att trycka till dörren för att den skulle gå igen helt... Synd eftersom annars så var hytten jättefin.
Märks att det inte är svenskar som driver båten... Dem kan inte ens stava till "sjön"...
Fast food 25h där frukost och mellis intogs *mums*
Möte med Amorella.
Starlight där det var mycket bra underhållning under kvällen. Både ett bra band som spelade och en lysande show från Estonian Dance academy.
En livbåt i kvällssolen.
Solnedgång vid Kapellskär.
Ankomst till Tallinn
Skorstenen på Baltic Princess.
Tyvärr så är det en massa landgångar i vägen så det blev inga direkta pang-bilder...
MOB-båten
Baltic Princess, bilden är tagen från en bil i rörelse... Därmed så blev bilden långt ifrån bra...
När vi har kommit till Sadamarket så hade även Superstar ankommit.
Kryssning med M/S Mariella
På väg ombord via landgången som var kopplad till däck 4.
Det är dem finaste Boarding Card's som jag någonsin har sett. Mycket finare och trevligare än dem som TallinkSilja använder.
Framför oss låg Mein Schiff.
"Backen och Poppen lägg loss allt"
Bogvisiret stängs.
Befälhavaren och överstyrman på bryggvingen.
Vi lämnade Cinderella bakom oss, Cinderella som hade kommit hem från en Riga kryssning samma dag.
Mein Schiff som låg framför oss.
Jag fotade henne vid Klippudden första gången som hon kom till Stockholm. Det var den 25 Maj 2009.
Den dagen var det mycket bättre väder än vad vi hade den här dagen som vi lämnade Stockholm. Lyckligtvis var det bättre i Helsingfors.
Mein Schiff blev ombyggd med flera balkonghytter när hon böt ägare från Celebrity Cruises till Tui Cruises (Thomson Holidays)
Den här boken köpte vi i Tax-Free butiken för 340:-. Den är väldigt välskriven och full med fina bilder och bra information. Den finns på samtliga fartyg i Viking Line's flotta både på svenska och finska.
EFter lite shopping i Tax-Free butiken så gick vi till Fun-Club och tog det lungt och kollade på Jokkeri Pokkeri box som faktiskt var lite underhållande. Men vid ankomst till Mariehamn så var man självklart ute och fotade.
Rosella låg inne i mariehamn över natten efter hennes sista tur.
Skorstenen var väl upplyst.
En liten stund efter oss så kom Silja Symphony.
Svårt att ta mörkerbilder på rörande föremål med en vanlig digitalkamera...
Det blev en guppig natt och inte så mycket sömn. Kändes som en befrielse när man var "tvungen" att gå upp och fota ankomsten till Helsinki.
Vi var först i Mariehamn men Silja Symphony var först till Helsingfors.
Jag var långt ifrån ensam ute på däck vid ankomsten. Men de flesta stod och trängdes under bryggan medans jag stod lite högre upp där det var varmare och skönare också.
Runner upplagd.
Black Prince som nu har avlsutat sin trafik för Fred Olsen och ligger idag i någon hamn i Södra Spanien.
Symphony vänder runt för att lägga till vid Olympia Terminalen.
Black Prince brygga liknar lite fören på ett flygplan.
En lååååååååååång promenad i landgången för att ta sig till terminalen från fartyget.
Omkörda av en mindre färja med bara två personer ute på däck...
Merilin låg inne vid olympia när vi ankom. Tyvärr så missade jag Karolin för när hon ankom så var vi inne i stan och shoppade. Surt sa räven.
Och så ska vi bara sista biten in till kajen.
Sen han jag bara ner till hytten innan jag kom på att XPRS skulle ankomma om 15 Minuter så svisch upp för trapporna och ut på däck igen.
Xprs är kanske inte världens vackraste fartyg men jag gillar henne ändå, speciellt skorstenen som är mycket vackrare än den som jag har sett på första "ritningarna" över fartyget.
Den vackra skorstenen. ADCC skulle gärna kunna få en likadan (om hon levereras)
Viking XPRS fotad från en park en liten bit bort ifrån Terminalen.
Ehrensvärd som går till sveaborg.
Måste ju ta en utan förgrund också.
Ett gränsbevakningsfartyg som låg inne 500 Meter ifrån Viking terminalen.
Efter lite käk och shopping så gick vi tillbaka till Viking terminalen och gick till hytten en stund innan vi gick ut på däck och njöt av vädret.
Mariella ligger och väntar på oss.
Silja Symphony passerade oss på vägen ut.
Vi väntade dock en halvtimme innan vi avgick.
Och så avgick vi en halvtimme senare.
Finska flaggan vajar fint i masten i Finska viken.
En av drinkarna som jag fick på kvällen.
Andra drinken som även blev en tredje :-)
Möte med Isabella på väg in till Stockholm.
Sen gick jag till hytten och packade väskan och tog det lugnt sista biten in i hamnen. Märkligt nog så var väskan tyngre när jag gick av än vad den var när jag gick på... Vad kan det bero på?
Best of 2009
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Många fler bilder kommer!!!
Kryssning med Silja Europa 20 Juni 2009
Efter avgång så kunde vi se Vision of The Seas som låg i Frihamnen.
Hytten som var väldigt trevlig och låg på däck 9.
Det är smart och väldigt bra att dem har en tavla som visar hur säker Silja Europa faktiskt är. Det kan ju vara en sak som gör så att folk som är lite rädda för att vara på sjön blir lite lugnare och faktiskt kan njuta av ett väldigt vackert och trevligt fartyg.
Trapphusen är väldigt trevligt och vackert inredda.
Skorstenen som var vackrare som vit med blå säl.
Mycket reklam på akterdäck.
Helikopterplattan som tar upp mycket plats på akterdäcket. Därför är det bra att det inte är stängt så man kan utnyttja hela utrymmet.
Ett tag efter avgång ungefär vid Tynningö så mötte vi Romantika.
Romantika som enligt mig ät aldeles för vacker och fräsch för Riga-linjen.
Strax efter henne så kom Silja Serenade.
Silja Serenade som enligt mig verkligen behöver en rejäl uppfräschning.
Viking Line's Gabriella mötte vi en liten stund senare.
Gabriella var det "nyaste" fartyget i Viking Line's flotta fram tills Viking XPRS levererades 2008.
Som vanligt så mötte man Baltic Queen strax innan Oxdjupet.
Baltic Queen är den vackraste av systrarna enligt mig. Dock så tycker jag att dem hade kunnat ha bättre fantasi än att ha tagit "vågorna" från Birka Cruises.
Livbåtsdäck.
Livbåt Nr. 14.
Efter det så gick vi runt och tog lite inredningsbilder, däremot så blev mina extremt dåliga så dem visar jag inte. Men efter det så ringde telefonen och vi fick veta att vi snart skulle möta Oriana så upp på däck igen.
Det var väldigt lugnt väder den dagen så vattnet var helt spegelblankt.
Bilden är lite sne jag vet men jag har bara kvar den här bidlen över aktern och har inga redigeringsprogram tillgängliga på den här datorn.
Bryggan sedd från Styrbord bryggvinge.
Från bryggan får man en väldigt vacker vi över fören.
Fullt fräs på Ålandshav.
Väldigt många knappar och rattar... Tänk att dem alltid tar rätt.
En skärm med en massa upplysningar.
Olika mätare, dels vindstyrka och hastighet.
I Mariehamn så kom Galaxy dundrandes bakom oss.
Amorella gömmer sig bakom Galaxy.
Middag i Food Market. Kötbullar med Potatismos och lingonsylt, gott som allt annat vi åt ombord.
Receptionen som är smart placerad. Väldigt centralt.
Finska Oxdjupet?
Sea Wind låg inne i Åbo när vi ankomm.
Skorstenen upplyst av solnedgången.
Solnedgång i Ålands skärgård.
Samtliga bilder är tagna av Andreas Lundqvist.
Gute på Beckholmen
Som första inlägg på bloggen visar jag två bilder på Gute tagna på Beckholmen igår.
Gute som är på beckholmen i några dagar till innan hon går till Gotland igen för uppläggning.