Miljönissar i Stockholm

Nu sedan en tid tillbaka så ligger Greenpeace fartyget Arctic Sunrise inne i Stockholm vid Skeppsbron. Under helgen så kommer man ha Öppet skepp ombord (tider okända...)

Arctic Sunrise ska enligt Stockholms Hamnar ha ankommit den 22 November och skulle ha avgått idag vid 16. Men eftersom man ska ha öppet skepp under helgen så stämmer nog inte det..

Jag har aldrig direkt varit något stort fan utav Greenpeace. Utan jag har alltid föredragit Sea Sheppard. Kanske för att dem finns med i en TV-serie så man vet mer om dem..

"konkurenten" Sea Sheppard's flaggskepp Stewe Irwin. Grundaren av Sea Sheppard var först med och startade Greenpeace men senare så blev han utslängd och sedan dess har det alltid varit en tajt stämning mellan konkurenterna.

Kanske att man ska passa på och besöka GV varvet när man ändå är i Stockholm?

Ingenting för min pappa som är höjdrädd...

Men vi ska inte bara kolla på Greenpeace. Utan Saga Lejon låg också inne och självklart hamnade även hon framför linsen ;)

Jag skulle vilja testa att åka henne, jag vet att jag nog inte skulle ha så roligt men ändå. Måste ju testa annars får jag aldrig veta.

Julgranen har kommit fram i Stockholm, väldigt elegant som vanligt.

Sen vandrade jag tillbacka till bussen men knäppte en sista bild på Saga Lejon.


Silja Europa framme i Åbo - Åter 1 December


Silja Europa har nu kommit fram och har fått en bekräftad skada på Styrbord roderhjärtstock. Man beräknar att hon är ur trafik till Första december. Vilket varv som kommer reparera henne är ännu inte bestämt men det mest troliga är varvet i Nådendal. Silja Europa kommer att vara ur trafik fram till den 1 December då hon gör sin första tur mellan Åbo-Långnäs-Stockholm. Jag har varit på en kryssning med Silja Europa tidigare och Det reportaget finns här.

Silja Europa drabbad av roderhaveri

Silja Europa var på väg från Mariehamn till Åbo då hon vid 13:41 i höjd med Kvarteskär för första gången drabbades av problem med rodret. Hon stannade då upp för undersökning och var stilla i cirka 20 minuter innan hon seglade vidare till öppnare vatten där hon senare har snurrat runt sedan dess.

Skärmdump från Marinetraffic.com
Enligt beräkningarna så kommer hon ankomma Åbo imorgon bitti med bogserhjälp och ska då kunna gå i vanlig trafik igen efter två inställda turer.

Länkar om det inträffade:

Aftonbladet.se - Roderfel på Silja Europa

Dn.se - Roderfel på Silja Europa.

Expressen.se - Finlandsfärjan är fast på östersjön.

Citat från TT.se
Roderfel på Silja Europa.
Färjan Silja Europa har drabbats av ett roderfel på väg från Stockholm till Åbo och har under flera timmar stått still väster om Sottunga på Åland. Felet håller på att repareras men det är oklart när fartyget kan åka vidare. (TT)


Mörkerfotografering i Värtahamnen

Idag så var jag ute med mina kompisar Emil Walldén och Sofia och fotade lite i värtahamnen. Dock så var jag och Emil färdiga långt innan sofia så vi stack in till Stadsgården först och fotade Birka Paradise. Tjejer tar ju alltid längre tid på sig..

Birka Paradise på väg in till kaj.

Jag har "bara" åkt med Birka en gång men hoppas att det blir fler gånger. Många säger att hon ska vara fantastisk men enligt mig är hon bara godkänd.

Och så lägger hon till som vanligt. Nu när färjan är nerlaggt så kan man väll göra en ny rederiet ombord på Birka Paradise

Väl ute i Värtahamnen, till vänster en lite för avslappnad Emil och till höger Sofia "Eskimå" Bergström som frös hela tiden...

Silja Serenade har precis börjat backa ut.

Tydligen enligt vad jag har hört så ska Silja Serenade och Symphony vara bland dem farligaste fartygen på östersjön vid en brand, detta pga deras öppna gågator och avsaknaden av branddörrar i den.

Romantika avgår mot Riga.

Det här var en av första gångerna jag fotade i mörker förutom den 23:e mars i år då jag hade ett misslyckat försök att fota Amorella...

Silja Serenade eller Symphony är verkligen två fartyg som jag gärna skulle vilja testa, (Trots brandfaran) Och kanske blir det en resa i början av Januari...

Och så sätter Serenade kurs mot Mariehamn och Helsingfors.

Sen blev det en liten väntan innan Baltic Queen skulle avgå och vi var så frusna så vi tog en liten tur igångtunneln mellan Silja Terminalen (även Tallink) och Scandic för att värma oss och slösa lite tid. Då ville även Emil vara med på bild.

Men sen kom vi ut i ganska perfekt tid för att se BQ läga ut, bilderna är lite oskarpa pga att jag inte gillar att ha Automatisk fokus när jag fotar i mörker men samtidigt inte är så bra på att ställa in den själv...

Det var tänkt att jag skulle ha åkt med BQ i sommras men pga dåligt väder under våran semester så bokade vi om hemresan så den istället blev med Victoria...



Så lämnar Baltic Queen stockholm för denna gången.

Det här är den bilden som jag blev mest nöjd med under kvällen. :)

Sen efter en liten väntan så kommer även Partypingvinen.

Jag gillar inte riktigt Galaxy i soljus men i mörker så blir hon riktigt vacker.





(Silja) Galaxy vänder runt och backar in i Värtahamnen.

Vänt klart och backar snabbt in mot kajen.



Snart framme.

Och när hon nästan var framme så valde vi att röra på oss.

Samtliga bilder är tagna och COPYRIGHT av Andreas Thorsander Lundqvist

Följ bloggen via blogglovin!

För att du inte ska missa någonting så har jag nu gjort så du kan följa bloggen via blogglovin! Följ min blogg med bloglovin

Ett äventyr, Del 3. En resa med Peter Pan

Nu har jag kommit till tredje och sista delen från mitt äventyr i Skåne. Egentligen så skulle jag lägga upp dem här bilderna för ett par dagar sedan men eftersom jag har mycket i skolan och att jag har börjat med en liten åtgärd för att få ha mina bilder i fred så tar det ganska mycket längre tid att lägga upp dem. Dock så tycker jag att det är värt det om dem får vara i fred. Men nu så går vi vidare till själva resan. På Onsdag kväll vid 17:15 så stog vi i landgången och väntade på peter Pan efter att bara drygt 20 Minuter tidigare ha gått av trelleborg, eftersom vi var "VIP" ombord under resan så fick vi gå ombord direkt istället för vid 19:30 som alla andra passagerare. Vi fick även en bricka som gav oss "acces" till allt ombord från botten till toppen.

Dem som gnäller över landgången i tallinn kan bokstavligt talat ta sig själv i röven, landgången i trelleborg är mycket värre och säkert ännu värre om man inte hinner innan dem höjer upp den. Jag och dennis han precis upp och det var jävligt skönt för sedan blev det en rejäl lutning.

Våran hytt, en A2:a på däck 8, skymd utsikt men vi såg i alla fall ut. Gröna till vänster direkt i bild är reflex västen som det var krav på i Travemünde.. Om man itne ville betala 200€ i böter dock.

Jag måste säga att jag blev paff när jag kom ombord. Standarden var HÖGRE än många färjor som går till Stockholm, och enligt mig snyggare än min favorit Silja Europa.

Trappan ner till informationsdäck och i stort sätt det däcket där allting fanns.

Inte ett enda utrymme som har gått till spillo ombord på henne, och väggarna är vackert dekorerade.

Nedanför trappan så har vi denna trevliga soffgrupp och bord. Upplyst och trevligt.

Trevliga träpaneler överallt.

Hörrni! Get a room!



Hon verkar vara anpassad för mycket pax trots att det mest var lastbilschafförer under våran resa.

Trevligt inrett med växter om väldigt ljust, stort pluss där från mig.

När det kom "korsningar" ombord så fanns det alltid någonting i mitten.

Baren i fören som är trevligt inredd, bilden blev inte så bra för det var mörkt men när jag fotade med blixt så blev bildern bara värre...

Tidigare så stod det Nassau som hemmahamn istället, troligtvis pga skatter och besättning.

Panorama bar, det var kanske inte mycket Panorama men namnet är vackert.

Byggplåten.

Sassnitz låg vid kaj när vi avgick.

Även Tom Sawyer låg inne.

Sen började det röra på sig för oss, vi backade ut och vände runt.

Sassnitz hade avgång ett tag efter oss, dem är till och med värre än våra Åbo-färjor, fram och tillbaka hela tiden.

Scandlines Mecklenburg-Vorpommern låg längst ut i hamnen.

Hon är ett vackert fartyg till skillnad mot Skåne, Sen är dessutom inte hon lika utsliten som rutt kompisen.

Blev lite shopping också, sortimentet på saker från rederiet var mycket bättre ombord på PeterPan om man jämför med T.ex. Birka Paradise.

Shoppen var klart mindre än på TS och Viking Line's fartyg men lagom för rutten.

Sista bilden för dagen blev på receptionen, sen var det dags att dejta kudde för det var upp tidigt som gällde...

Passage av vågbrytaren i Travemünde.

Stockholm har Af Chappman, Åland har Pommern, travemünde har "......."

Finnpartner låg inne i Travemünde vid ankomst, dennis sa att Nordlink också skulle ligga inne men tydligen så skulle hon komma först några timmar senare.

Jag har aldrig varit så förtjust i att ta mörkerbilder men det har faktiskt gått ganska bra under den där resan.

På väg av så gick vi "backstage" och då kunde man se dem här ritningarna.

Peter Pan liggandes i Travemünde.

Ave liepaja som är enda fartyget som går för Ave-Line.

Nordlink ankommer till Travemünde, dimma och mycket zoom blev resultatet dålig bild...

Men nu hoppar vi fram lite, till när nordlink nu backar in till Travemünde.

Lasten ombord var dock inte så lovande, nedre bildäck var det bara ETT enda fordon på..

Jag tycker att Nordlink kan se lite konstig ut på bilder ibland men på riktigt är hon faktiskt riktigt vacker.

Tack vare att Dennis farfar tidigare var intendent ombord på Nordlink så hade Dennis lyckats fixa ett besök ombord på henne.

Trapphuset som enligt mig är riktigt läckert.

Utrymmen ombord är verkligen trevligt inredda, frågan är om det skulle gå att ha det så på en finlandsfärja utan att det blir förstört inom en månad?....

Ett rum som jag faktiskt inte vet vad det är men utsikten är oslagbar.

Arkaden ombord på Nord(ö)link.

Akterdäck.

Livbojen, den här bilden är en av dem mest lyckade från hela resan.

Peter Pan liggandes till kaj bakom oss, sen var det dags att röra sig tillbaka mot just henne, men lite mer bilder togs på vägen ner.

Övre däck.

En skylt som jag har sett många gånger på bild. Om hon kommer stanna kvar på Helsingfors-Travemünde rutten så får hon nog nytt namn och ny hemmahamn snart..

Jag tänkte "Åh det är ingen i närheten då kan jag ta en bra bild" MEN! Det var så upplyst så kanten där blev som en spegel så Dennis kom med på en bild tillslut...

En trevlig modell, fattades bara att den var i genomskärning.

Endast en finsk ombord bland "huvudpositionerna" kanske "rätt" eftersom fartyget går under Svensk flagg.

Målningen i trappen utklassar den på Silja Europa med hästlängder. Jämfört med den där e den på Silja Europa klotter!



Hyttkorridorerna var fina och fräscha.

Hissaula.

Receptionen ombord, väldigt simpel jämfört med finlandsfärjorna.

Sen var det dags att gå till Peter Pan.

Dem som ska gå ombord då?

Buffén på peter Pan var väldigt fin, här åt vi en underbar frukost med massor av alternativ.



Stena Freighter ankommer. Innan dess så hade vi tagit oss upp på bryggan för att kolla på avgången.

Nordlink liggandes bredvid oss.

Här stod befälhavaren 5 minuter senare.

Huvudpanelen.

Huvudmaskineriet startat.

Gör i ordning för avgång.

Lägg los för, akter.

Nordlink i Travemünde.

Stena Freighter vid kaj.

Strax utanför travemünde mötte vi Robin Hood.

Tyvärr så blev visa bilder dåliga eftersom jag fotade genom fönstret på bryggan.

Robin hood och hennes syster är enligt mig dem snyggaste på östersjön.



Robin Hood och Travemünde i sikte.

Badområdet som vi kom in på trots att det var stängt under våran avgång.

Mässen som vi "hängde" i när vi hade tråkigt, god saft var det också. *mums*

Vi hade lite tråkigt så då gick vi upp på bryggan och det var perfekt väder att fota inredningen på bryggan.

Panelen på ena bryggvingen.



Jag ståendes på Styrbord bryggvinge skulle garanterat kunna tänka mig att ha det som min arbetsplats.

När vi ankom trelleborg så hade Götaland lossat och bara låg och väntade på att vi skulle passera.

Trelleborg hade ankommit en liten stund tidigare.

Nils Dacke avgick direkt och nära skulle det bli..

Backar ut..

Och vänder runt VÄLDIGT nära våran akter.

Sen var det inte mycket kvar av min resa, vi gick runt lite och väntade på att Dennis pappa skulle avsluta sitt skift.

En bild från bildäck får avsluta mitt äventyr i skåne.

RSS 2.0